Plakát k filmu Armáda mrtvých 2

Recenze „Snyder cutu“ Armáda mrtvých

Tohle byl teda neskutečný, ale neskutečný průšvih. Režie může být opravdu hodně specifické povolání, člověk by totiž řekl, že když někdo něco dělá opravdu dlouho, bude v tom postupně čím dál lepší. Právě u režie to ale mnohdy platí spíše obráceně. Zatímco se svou prvotinou Úsvit mrtvých nám totiž Zack Snyder nadělil jeden z nejlepších zombie fláků všech dob. Svým posledním filmem Armáda mrtvých nám však naproti tomu nadělil jen přehnaně natahovanou parodii sama sebe.

Sám nevím, kde mám vlastně začít, vezmu to teda tak nějak od začátku. Co se týče scénáře, nikdo samozřejmě od podobně laděných snímků nečeká žádné promyšlené zázraky, na druhou stranu za argument typu „nesmíš nad tím moc uvažovat“ se prostě nedá zakrýt úplně všechno. Ať už mluvím o malém vrtulníčku, do kterého se má v pohodě vlézt asi 10 lidí s 200 milióny v taškách, naprosto zbytečné záchraně nějaké ženské, která nakonec stejně umře a všem je to jedno, nebo na zázračnou imunitu vůči radiaci. Těch nelogičností je tady i na film tohoto typu prostě a jednoduše moc.

Dave Bautista ve filmu Armáda mrtvých

Dvě a půl hodiny dlouhý film o zombie by pak podle mě nemusel být nějak extrémně zásadním problémem, pokud by ovšem byl hravý, svěží, vtipný, správně krvavý a akční. Z těchto bodů ale Armáda mrtvých splňuje…no vlastně nic. Není vtipná, není akční a vlastně není ani dostatečně krvavá. Jasně pár docela slušných scén se tu i tak najde, na tak dlouhý film, je to ale pořád zatraceně málo. Postavy jsou navíc načrtnuté tak neskutečně odfláknutým způsobem, že vám na nich ani po těch úmorných dvou a půl hodinách nebude nějak výrazněji záležet.

Samotní herci přitom nejsou zas tak špatní, i přesto, že je Bautistova postava hrozně obyčejná a šablonovitá, pořád je to sympaťák, kterého prostě nemůžete nemít rádi. Takový Omari Hardwick pak taky nebyl vůbec špatný, navíc právě jeho, dejme tomu, jakýsi náznak bromance s Matthiasem Schweighöferem byl v podstatě tou jedinou relativně vtipnou věcí na celém filmu.

Až na výjimku zombie královny, která je svým způsobem vlastně dost sympatická a možná ještě údajné Vlčice, která se však nakonec z nějakého nepochopitelného důvodu rozhodne úplně zbytečně obětovat, jsou ale naproti tomu ty ženské postavy neskutečně mdlé či otravné. Z tohoto pohledu je třeba jednoznačně vyzdvihnout hlavně dceru Bautisty, ta mi totiž pila krev už od první chvíle, co se objevila na obrazovce.

Herci ale v tomto případě víceméně za nic nemůžou, ba právě naopak relativně se i docela snaží. Scénář jim však neustále podkopává nohy a ty postavy jsou prostě i přes jejich snahu hrozně mdlé a nezajímavé. Komu teda vlastně fandit? No máte zde všeho všudy dvě možnosti, buďto nikomu, což by bylo naprosto pochopitelné a, nebo králi všech zombie přezdívanému Zeus. Právě ten mi totiž přišel jako jediný dostatečně zajímavý a sympatický. Upřímně jsem tak vážně doufal, že se mu to na konec podaří všechno nějakým způsobem vyřešit a že přežije.

Akční záběr z filmu Armáda mrtvých

A jak to teda zvládl samotný Snyder? No, jak už jste si možná domysleli, nezvládl. Sakra vážně bych nečekal, že to někdy napíšu, ale radši než tenhle splatlanec, bych si dal znovu ten jeho čtyřhodinový spatlanec. Upřímně nechápu, co se to s ním v poslední době děje, zlaté časy Watchmen, 300 či už výše zmíněného Úsvitu mrtvých. Podobně jako Míchael Bay se nejspíše i Snyder stal obětí vlastního megalomanství.

A ta jeho rozostřená kamera? Co to jako mělo být? Umělecký záměr? To jako vážně? Kdyby tam přitom byla jen na chvíli, vůbec by mi to nevadilo. Ona tam, ale byla prakticky pořád. Mnohdy to navíc vypadalo tak, že se Snyderovi prostě jen nechtěla zaostřit, tomu se s tím ale nechtělo moc štvát, a tak to tam jednoduše nechal.

Vážně by si měl dát na chvíli pauzu, trošku vychladnout a zamyslet se nad tím, co vypouští do světa za braky. Jinak se totiž bojím, že to s ním dopadne podobně jako právě s Bayem. Opět se tak ukázalo, že v mnoha případech jsou sice zásahy studia do natáčení dost drastické a zbytečné, tvůrci jako jsou právě Snyder a Bay ale nad sebou nějaký ten dohled potřebují jako sůl.

Co nám teda zbývá, že by to zachránila aspoň nějaká pořádná akce? Kdeže, žádná pořádná akce se nekoná, což je vlastně největší problém toho filmu. Jasně, že i takové Six Underground od Baye bylo až neskutečně hloupé a vlastně o ničem, minimálně za tu úvodní honičku to ale rozhodně stálo. Naproti tomu Snyder tady tu hloupost a prázdnost děje jednoduše nemá za co skrýt. Nějaká slušná akční scéna je tu totiž možná tak jedna a to, když je členka týmu podražena a sama vykosí asi tak 50 zombie. Bohužel to není kdoví jak dlouhá scéna a je navíc zakončena naprosto debilním způsobem, kdo už viděl, určitě mi dá za pravdu.

Samotné efekty jsou pak taky z převážné většiny velká slabota. Samozřejmě teď nemluvím o těch praktických, které byly bezchybné. S těmi počítačovými to však bylo o něco horší. Celý ten film má takový divný vyblitý filtr, přičemž je místy opravdu výrazně vidět to, že je to natočeno před zeleným plátnem.

Zombie královna z filmu Armáda mrtvých

Tak, když nic jiného, aspoň ta hudba přece byla dobrá, ne? Ehm, jaká hudba? Kromě stylových úvodních titulků a závěrečné písničky od The Cranberries jsem si upřímně žádné hudby ani nevšiml.

Co si tady teda vlastně zaslouží nějakou pochvalu? Za mě jednoznačně kostýmy. Kostyméři se totiž na zombie pěkně vyřádili. Samotná královna vypadá opravdu skvěle a ze Zeuse ten respekt a strach srčí všemi směry. Kromě toho si pak zaslouží pochvalu také kaskadéři. To jejich bezmyšlenkovité pobíhání a skákání na hlavní hrdiny je prostě skvělé. Zombie v jejich podání jsou tak místy opravdu hodně zábavní.

Od Armády mrtvých jsem rozhodně nečekal žádné zázraky. Jen jsem tak nějak opatrně doufal, že když se Snyder po tolika letech vrací zpět k zombie filmu, bude to stát za to. Bohužel jsem se ale šeredně spletl. Místo správně krvavé, hravé a stylově natočené akční pecky jsme se tu totiž dočkali jen neskutečně odfláknutého braku s debilním scénářem, a ještě debilnější režii/kamerou.

Pokud se tak nemáte rádi, rozhodně si neváhejte ten film pustit. Pokud si však svého času přece jenom alespoň trochu vážíte, pusťte si raději Úsvit mrtvých, Vlak do Pusanu nebo třeba Zombieland. U Armády mrtvých na vás totiž nic dobrého nečeká.

Moje hodnocení

2/10