Filmová historie Batmana je plná odvážných, autorských kousků, které se od sebe snad nemohou více odlišovat. Temnou verzi Tima Burtona vystřídala barevná verze Joela Schumachera a realistické pojetí Christophera Nolana pak pro změnu vystřídal megalomanský přístup Zacka Snydera. Každý z těchto režisérů si Batmana natočil po svém a nejinak tomu je i v případě Matta Reevese.
Ten začal na filmu pracovat už před dlouhými pěti lety a původně se s jeho účastní vlastně vůbec nepočítalo. V roli Batmana se měl totiž opět vrátit Ben Affleck s tím, že si film sám napíše a zrežíruje. Z těchto plánu ale nakonec sešlo a projektu se tak mohl chopit právě Reeves, pro kterého byl Batman vysněným projektem.
Sliboval přitom, že spíše než komiksovku, bude nový Batman připomínat neonoirovou detektivku inspirovanou komiksy od Franka Millera a Darwyna Cooka. A přesně v tomto ohledu odvedl Reeves téměř bezchybnou práci. Gotham je zde vykreslen jako město prolezlé korupcí a násilím, ve kterém neustále prší a nikdo si nemůže být jistý nikým. Atmosféru má tak snímek opravdu fantastickou. Každý záběr je vypiplaný do posledního detailu. Hraje se tu s kontrasty a kamera je v některých ohledech přímo dechberoucí.

Akce je přehledná a vizuálně podmanivá, zvuk batmobilu přímo neskutečný a hudba Michaela Giacciniho do toho po celou dobu příjemně buší. I přes celkem přestřelenou stopáž to navíc všechno překvapivě drží pohromadě. Reeves si snímek pohlídal na všech frontách a z řemeslného hlediska se opravdu jedná o opojnou podívanou, ve které byste hledali vady jen horko těžko.
Všichni herci jsou navíc stoprocentně přesní. Jeffrey Wright a Andy Serkis jsou ve svých rolích perfektní, Colin Farrell jako Tučňák je přímo fantastický, a i ten John Turturro zde předvádí parádní výkon. Paul Dano jako Hádankář je pak samozřejmě také skvělý, i když mu scénář ke konci dost extrémním způsobem podkopne nohy. Do té doby jde ale o opravdu děsivého a nelítostného záporáka.
Největší pochvalu si pak samozřejmě zaslouží ústřední duo Robert Pattinson a Zoe Kravitz. Chemie mezi nimi je dokonalá, a i když Pattinson především jako Bruce Wayne vlastně tak moc nestrhne, všechno vám to vynahradí jako Batman, který je tu teda pořádný „bad motherfucker“. Kravitz je pak přímo dokonalou Catwoman a každou scénu si v podstatě krade pro sebe. Reeves ukázal, že na rozdíl od takového Nolana, mu nedělá problém napsat perfektní ženskou postavu.
Co ale pro změnu umí o poznání lépe Nolan, to je perfektní zakončení snímku a neustálé ohromování diváka jednou dechberoucí scénou za druhou. Právě v tomto ohledu totiž hraje Reeves tak trochu druhou ligu. Jak už jsem zmiňoval na začátku, všechno je to sice perfektně natočené a nasnímané. Na druhou stranu vás ale žádná scéna vyloženě nestrhne a po celou dobu se nebudete moct zbavit dojmu, že už jste to všechno viděli někde jinde.

Batman navíc začíná v poslední třetině malinko drhnout. Jako by najednou tvůrci nevěděli, co mají s Hádankářem vlastně dělat a jak to celé zakončit. V momentě setkání Hádankáře s Batmanem ve vězení mi pak dokonce přišlo, že Reeves přímo viditelně kopíruje scény z thrillerové klasiky Sedm. I proto na mě tak finální akt vlastně vůbec nefungoval. Tam kde byl totiž John Doe klidný, chladnokrevný a extrémně děsivý, tam je Hádankář nestabilní a vlastně trochu ubohý.
Přitom do té doby byl vykreslován jako vysoce inteligentní, vypočítavý, a hlavně extrémně nelítostný záporák, který je navíc vždy několik kroků před Batmanem, což na něm taky fungovalo ze všeho nejvíce. Vzápětí se z něj ale stane jen ubohá postavička, jež má pár fanoušků na sociálních sítích a bez své masky už prostě nedokáže tak zaujmout, natož pak vyděsit.
Největší Batmanovou slabinou je tak bohužel závěr. Podobně jako jsem měl v Reevesově Válce o planetu opic největší problém se závěrečnou lavinou, měl jsem tady problém se závěrečnou vodou? Celá ta zápletka po odhalení a dopadení Hádankáře je prostě extrémně natahovaná a nezajímavá, což je u tak dlouhého snímku docela problém.
Pro tak extrémně dlouhý film je ale právě finále nesmírně důležité. Divák by měl být po tak dlouhém sezení v kině, řekněme, odměněn dechberoucím finále, které ho naprosto uzemní. Tady už jsem ale začínal být ke konci dost netrpělivý. Když tak srovnám atmosférický začátek, jež mě naprosto pohltil s natahovaným koncem, který už nemá čím zaujmout, je to jako nebe a dudy.

Vážně nechápu, kde se stala chyba. Přece jenom měl Reeves opravdu spoustu času na to ten scénář neustále zdokonalovat a piplat. Bohužel se toho ale snaží říct najednou strašně hodně. Žádná z postav, snad s výjimkou Catwoman, tak v podstatě nedostane dostatečné prokreslení a prostor pro to, aby vám nějakým způsobem přirostla k srdci.
Všechny ty postavy tak samozřejmě zaujmou, protože jsou bezchybně zahrané, žádná ale přímo nestrhne, protože na to prostě nemá dostatek času a prostoru. Reeves tak sice v konečném výsledku natočil výjimečný snímek s perfektní atmosférou, kamerou a hudbou, zároveň toho chtěl ale říct strašně moc, a právě to se mu bohužel nevyplatilo. I tak se ale pořád jedná o opravdu parádní filmový zážitek, který vás pohltí svou temnou atmosférou a vy se budete jen tetelit blahem nad tím, jak úžasně to všechno vypadá.
I když to tak sice není ani zdaleka dokonalé, jsem za ten film vlastně extrémně vděčný a už se neskutečně těším, až se budu moct do tohoto světa vrátit. Reevesovi se tu totiž podařilo načrtnout tak zajímavý svět plný potenciálně zajímavých postav, že by byla obrovská škoda, kdybychom v budoucnu nedostali další díl. Ve srovnání se všemi těmi sterilními a odlehčenými marvelovkami je tak nový Batman extrémně výjimečné, a hlavně svěží dílo, jež se nebojí, jít na to zase trochu jinak a nutno uznat, že mu to většinu času jde velmi dobře.
A to je pro tentokrát vše. Doufám, že se vám recenze líbila a snad se uvidíme zase u další. Do té doby si zajděte do na nového Batmana do kina a mějte se fajn. A kdybyste se někdy nudili, mrkněte taky na moje starší recenze.
Moje hodnocení